Program szkolenia
PROGRAM SZKOLENIA NA STOPNIEŃ ŻEGLARZA JACHTOWEGO
Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu żaglowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień. |
I. Wiedza teoretyczna:
1 Przepisy
1.1 Wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych odnoszące się do żeglugi jachtowej:
– wybrane definicje,
– prawo drogi,
– sygnały wzrokowe i dźwiękowe statków,
– znaki żeglugowe,
– ogólne przepisy bezpieczeństwa,
– wypadki i awarie – zasady postępowania,
– przepisy lokalne.
1.2 Elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich w tym przepisy portowe.
1.3 Etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
1.4 Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego.
2 Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze
2.1 Rodzaje jachtów śródlądowych, podział ze względu na budowę i eksploatację.
2.2 Kategoria projektowa jachtu i warunki eksploatacji.
2.3 Nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego.
2.4 Małe statki, instrukcja dla właściciela – PN-EN ISO 10240.
2.5 Zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi.
2.6 Wyposażenie jachtu niezbędne do bezpiecznej żeglugi: ratownicze, przeciwpożarowe, medyczne.
2.7 Zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
3 Teoria żeglowania
3.1 Wiatr rzeczywisty i pozorny.
3.2 Kursy jachtu względem wiatru.
3.3 Siły działające na jacht.
3.4 Zawietrzność i nawietrzność jachtu.
3.5 Współpraca żagli.
3.6 Działanie miecza i steru.
3.7 Stateczność i pływalność jachtu.
4 Locja
4.1 Oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego.
– informacje o korycie rzeki,
– żegluga na rzece,
– oznakowanie szlaku,
– elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych – śluza, jaz.
4.2 Elementarne wiadomości o oznakowaniu wód morskich:
– oznakowanie nawigacyjne wód morskich (oznakowanie boczne, system IALA).
5 Ratownictwo
5.1 Bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
– osobiste środki wypornościowe: rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
– inne środki bezpieczeństwa na jachcie śródlądowym,
– żegluga w trudnych warunkach pogodowych, przygotowanie jachtu i załogi,
– zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
– wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych,
– podstawy pomocy przed medycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,
– zasady działań ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych.
5.2 Podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
– Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze Centrum Koordynacji,
– ratownictwo brzegowe: brzegowe stacje ratownictwa, stacje ratownictwa morskiego,
– sygnałowe środki ratownicze.
6 Teoria manewrowania
6.1 Zasady wykonywania manewrów żeglarskich pod żaglami i na silniku.
6.2 Umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu.
6.3 Znajomość podstawowych zasad techniki żeglowania w trudnych warunkach pogodowych.
7 Meteorologia
7.1 Podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforta.
7.2 Podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych.
7.3 Niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób postępowania.
7.4 Znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach.
7.5 Podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
II. Umiejętności praktyczne
1 Praca załogi na jachcie i bezpieczna eksploatacja jachtu śródlądowego
– taklowanie jachtu, klar jachtu,
– obsługa żagli (w tym sposoby refowania),
– obsługa osprzętu i podst. urządzeń na jachcie oraz związane z tym zasady bezpieczeństwa,
– zasady cumowania jachtu,
– umiejętność wiosłowania i pagajowania,
– obsługa silnika przyczepnego,
– umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
– przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych, w tym refowanie żagli.
2 Prace bosmańskie
– umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
– podstawowe naprawy jachtu, osprzętu i wyposażenia.
3 Manewry pod żaglami. Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami:
3.1 manewry podstawowe:
– zwrot przez sztag,
– zwrot przez rufę,
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
– alarm „człowiek za burta”.
3.2 manewry dodatkowe:
– stawanie w dryf,
– dojście do boi,
– odejście od boi,
– stawanie na kotwicy,
– zejście z kotwicy,
– refowanie.
4 Manewry na silniku. Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku:
4.1 manewry podstawowe:
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
– alarm „człowiek za burtą”.
4.2 manewry dodatkowe:
– dojście do boi,
– odejście od boi,
– holowanie pojedynczego jachtu.
5 Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.
III. Normy i zalecenia
1 Zaleca się, aby szkolenie praktyczne pod żaglami odbywało się w etapie początkowym na jachtach otwarto-pokładowych typu slup, a w etapie zaawansowanym na jachtach kabinowych typu slup.
2 Mając na uwadze program szkolenia zaleca się następującą normę czasu szkolenia:
2.1 – wiedza teoretyczna – 20 godz.
2.2 – umiejętności praktyczne – 80 godz.
Uwzględniając różne formy organizacji szkolenia praktycznego ustala się, aby czas szkolenia pojedynczej osoby za sterem jachtu nie był krótszy niż 20 godzin.
3 Zaleca się, aby podczas szkolenia wszystkie osoby przebywające na jachcie miały założone indywidualne środki wypornościowe, zgodne z obowiązującymi normami.