Łódź fabrykancka – 2 dni
Czas trwania: 2 dni.
Dzień 1: Wyjazd do Łodzi. Zwiedzanie Muzeum Miasta Łodzi mieszczącego się w Pałacu Poznańskiego. Spotkanie z przewodnikiem na rynku Manufaktury – centrum handlowo-usługowo-rozrywkowego znajdującego się na terenie dawnego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego. Następnie spacer ulicą Piotrkowską rozpoczynający się na Placu Wolności. Wizyta w Muzeum Kanału „Dętka”, czyli pierwszego kanału w Polsce otwartego dla turystów. Zwiedzanie Dworca Łódź Fabryczna – jednej z największych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej i jednocześnie najnowocześniejszego podziemnego dworca w Polsce. Dalszy spacer ulicą Piotrkowską. Zakwaterowanie. Obiadokolacja.
Dzień 2: Śniadanie. Wykwaterowanie. Zwiedzanie Muzeum Włókiennictwa (bogata kolekcja narzędzi, maszyn włókienniczych oraz artystycznej tkaniny zabytkowej; zbiór dokumentów i pamiątek związanych z historią przemysłu włókienniczego; multimedialna wystawa „Kotłownia” – interaktywna część muzeum) i Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej Budownictwa Miejskiego – jednego z najmłodszych muzeów na wolnym powietrzu w Polsce. Można się w nim przyjrzeć warunkom, w jakich mieszkali pracujący we włókiennictwie robotnicy i jak mogła wyglądać ich droga do pracy. Następnie spacer z przewodnikiem po Księżym Młynie – rozległej dzielnicy, która przetrwała w sposób niemal kompletny z okresu rozkwitu przemysłowej Łodzi oraz po Parkach Źródliska I i II – najstarszych łódzkich parkach, tworzących niegdyś jeden park zwany Ogrodem Spacerowym (założony w 1840 roku). Obiad. Powrót.
Muzeum Kanału „Dętka”. Muzeum Kanału mieści się pod placem Wolności, w zabytkowym owalnym zbiorniku na wodę deszczową, wybudowanym w 1926 roku z myślą o płukaniu sieci kanalizacyjnej w centrum miasta. Ma on ponad 142 metry długości i mieści ok. 300 metrów sześciennych wody. Jest wysoki na 187 centymetrów i szeroki na około półtora metra, co sprawia, że spokojnie można nim spacerować. „Dętka” stała się atrakcją turystyczną Łodzi oraz – jako pierwszy kanał w Polsce otwarty dla zwiedzających – pionierskim założeniem muzealnym w skali całego kraju.
Dworzec Łódź Fabryczna. Stanowi integralny element Nowego Centrum Łodzi i jest jednym z najnowocześniejszych, zaś w czasie przebudowy był trzecią pod względem wielkości inwestycją dworcową w Europie. Na uwagę zasługuje przede wszystkim dworcowa architektura: przeszklony dach hali dworcowej składa się z dziesięciu tysięcy trójkątnych paneli. Dodatkowo obiekt doświetla dziewięć tysięcy żarówek znajdujących się we wnętrzu oraz 500 lamp rozmieszczonych na zewnątrz. Konstrukcja zadaszenia przypomina halę dworcową berlińskiego Hauptbahnhof. Jasno-szare „domki” tworzą ściany zewnętrze hali głównej, ich architektura kontrastuje z formą szklanego zwieńczenia. Wnętrze dworca zdobi pięć murali, większość zlokalizowana jest w poczekalniach. To kolorowe, utrzymane w komiksowej stylistyce obrazy życia w mieście. Na muralach znajdują się napisy mające pozytywnie nastrajać podróżujących: Dobry wieczór spędzisz w Łodzi, Łódź Wita, Miłego dnia.
Ulica Piotrkowska. Reprezentacyjna ulica Łodzi, będącą jedną z najdłuższych ulic handlowych w Europie. Początkowo ulica stanowiła głównie trakt komunikacyjny, jednak z czasem zamieniła się w „wizytówkę miasta”, centrum rozrywki i handlu, gdzie koncentrowało się całe życie rozrastającej się aglomeracji przemysłowej. Ulica podupadła znacznie po II wojnie światowej. Po 1990 roku została poddana stopniowemu remontowi i zamieniona w rodzaj deptaka, który w dużym stopniu pełni rolę podobną do rynku starówki innych miast. Budowle, urbanistyka, instytucje, restauracje, kluby i puby umieszczone w pobliżu tej ulicy tworzą szczególną jej atmosferę o kultowym charakterze, wykraczającym zasięgiem poza Łódź.
Centrum Handlowe Manufaktura. Centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe na terenie dawnego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego. Manufaktura znana jest w kraju i zagranicą także dzięki licznym wyróżnieniom, przyznanym za udany projekt rewitalizacji zabytkowych obiektów pofabrycznych. Przebudowa została tak wykonana, aby zachować atmosferę dawnej XIX-wiecznej Łodzi i zakładów Izraela Poznańskiego. Dominują tu zatem stare, pofabryczne budynki z czerwonej, nieotynkowanej cegły, które zostały jednak całkowicie przebudowane wewnątrz. Jest to pierwsze centrum pod względem powierzchni w Europie Wschodniej i drugie pod względem powierzchni handlowej (po Bielanach Wrocławskich) w Polsce. Manufaktura to: muzea, kina, dyskoteki ponad 250 butików i sklepów, kilkadziesiąt restauracji. Jednak jej punktem centralnym jest ponad 3 hektarowy rynek, pełniący funkcję otwartej przestrzeni publicznej.
Muzeum Włókiennictwa i Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej Budownictwa Miejskiego. Muzeum techniki i przemysłu, sztuki, designu, mody, historii regionu, etnograficzne… Dzięki niezwykle bogatym i zróżnicowanym zbiorom Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jest po trosze każdą z tych instytucji. Zwiedzający mogą poznać tajniki włókienniczego procesu produkcyjnego (kolekcja narzędzi i maszyn włókienniczych) oraz różnorodność wzornictwa tekstyliów wytwarzanych przemysłowo w XIX i XX w. (kolekcja tkaniny przemysłowej). Mają okazję przyjrzeć się tekstyliom pochodzącym z wielu stuleci, tworzącym bogatą kolekcję artystycznej tkaniny zabytkowej. Bardzo ważną część zbiorów stanowią też: kolekcja odzieży, pozwalająca prześledzić zmiany zachodzące w kanonach mody XX i XXI w., kolekcja etnograficzna dokumentująca tkactwo ludowe XIX i XX w., zbiór dokumentów i pamiątek związanych z historią przemysłu włókienniczego oraz niezwykle wartościowa kolekcja archiwaliów. W Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej znalazły natomiast swe miejsce inne zabytki kultury materialnej, związane z życiem codziennym mieszkańców Łodzi i okolic w XIX i XX w.
[Fot. 6,7,8 – zbiór fotoarchiwum CMWŁ; Fot. 1,2,4,5,9 archiwum UMŁ (fot. 1,2,4 M. Kawczyński; fot. 5,9 Stefa Brajter)]